woensdag 26 maart 2008

Aflevering 1: "Evi"

De lang verwachte serie in navolging op de film “Vermist” van Jan Verheyen is eindelijk van start gegaan.

Deze eerste aflevering vertelt over de zoektocht naar Evi De Schrijver, een zestien-jarig meisje dat nogal op het slechte pad is geraakt. Op een goede avond ging ze naar een disco en kwam nooit meer terug. Zo gaat de spannende thriller-serie van start.
Nadat haar vader (gespeeld door Filip Peeters) in elkaar wordt geslagen door haar “vriendje”, contacteert deze meteen de cel vermiste personen. Men heeft nog wat twijfels over het feit of dit een onrustwekkende verdwijning is want het meisje was nog geen 24 uren vermist.
Een van de weinige plichtsbewuste wetsdienaren, Walter Sibelius (Koen De Bouw) genoemd,
vat meteen de koe bij de horens en stelt een onderzoek in. Deze is tevens ook teamleider van deze cel. In het echte leven wordt dit teamlijder.

De eerste sporen leiden naar de jongen die Evi’s vader nogal onvriendelijk heeft behandeld in de discotheek. Deze vinden ze echter dood terug in zijn auto in het kanaal en blijkt ook meteen een dood spoor te zijn.
Nadat blijkt dat de vader van Evi over een periode van 4 uur geen alibi heeft, wordt deze ook als verdachte gezien. Hij wordt door de beste vriendin van Evi beschreven als iemand die zijn dochter zwaar mishandelde. Gedurende het volledige onderzoek blijft hij voor moeilijkheden zorgen, door zich te willen moeien met de situatie en zijn ronduit opvliegende temperament.

Voor men het goed beseft staat men aan de voordeur van een oud gebouw met nieuwe lofts. Evi belde vaak naar een van deze lofts, zo bleek.
De onderzoekers komen in een loft terecht waar er duidelijk een orgie plaats had gevonden.
De bewoner leek ook te leven volgens een oud rock principe, dat drugs, seks en vooral veel drank bevat. Het blijkt dat de plichtsbewuste dienaren van de wet net te laat zijn om nog even mee te doen. Verder weten we ook dat de eigenaar bij het gerecht bekend staat als een partyboy.
Het wordt al snel duidelijk dat Evi hier is geweest voor ze verdween.

Bij onderzoek van de riolen in de buurt van deze loft wordt het lijk gevonden van een jonge vrouw die volledig is toegetakeld en verkracht. Halsoverkop wordt een man van het labo opgetrommeld om het lijk te identificeren, maar ook dit bleek een rode haring te zijn.

Bij het onderzoek van de laptop van Evi wordt een sekstape gevonden waarop ze seks heeft met een jongen met bruine krullen. Deze blijkt te zijn opgenomen in de loft, maar zonder het medeweten van Evi. De jongen had het haar in een jaloerse en boze bui opgestuurd op de avond van de verdwijning, dit maakt van hem de hoofdverdachte, proficiat jongen !!!

Wanneer men de laatste opnames van de verborgen camera bekijkt, ziet men dat Evi terug in de kamer is geweest. En… duikt een nieuwe verdachte op in beeld, Hoxha. Een Albanees model die een verleden van “Loverboy” heeft en nu succes heeft als model. Hoofdverdachte nummer 1 als dit verhaal zich in Antwerpen zou afspelen.

Wanneer de onderzoekers zijn appartement binnenvallen vinden ze echter niet hem, maar een “nieuwe bewoner” die niets vermoedend op het toilet zat. Meteen zoekt men verder naar Hoxha en vinden deze uiteindelijk op een fotoshoot. Tijdens zijn ondervraging loopt de vader van Evi binnen op het bureau van de cel, en ziet hij hoe Hoxha noodgedwongen moet vrijgelaten worden bij gebrek aan bewijzen. Hij wordt geschaduwd en dit leidt naar een club, waar hij de nieuwe bewoner van zijn appartement ontmoet. Deze beweerde nochtans eerder dat ze elkaar niet kenden. Is dit een gevaarlijk netwerk? Of een slecht toeval?

Uiteindelijk blijkt dat meneer De Schrijver de onderzoekers is achtervolgd, en besluit om zelf een einde aan het onderzoek te maken. Volledig over zijn toeren stormt hij de club binnen en knalt de loverboy af. Totaal in paniek loopt zijn vriend weg. Deze worden ingerekend na een ordinair gevecht met de ongetwijfeld knapste man uit de serie (Kevin Janssens) en blijkt te weten waar Evi zich bevindt.

Evi wordt uiteindelijk volledig onderkoeld en in tranen teruggevonden in een oud, vochtig pand.

De aflevering gaf in het begin de neiging om een zwakke ontknoping te hebben, maar naar verloop van tijd werd ik toch door het verhaal meegezogen. Een spannende vechtscène en de nogal knallende ontknoping heeft mij erg kunnen boeien. Op naar de volgende aflevering!

Wordt dit een boeiende serie, of gewoon het nederlandstalig equivalent van “Without a Trace” ?
Is dit een serie, aangetrokken door zijn kwaliteit of gewoon om inderdaad een tegenganger te hebben voor de eerdergenoemde serie die op de concurrerende zender “2BE” vertoond wordt?
In elk geval, goed of niet, moeten we nog in het midden laten staan dat bij een groot succes de serie telkenmaal zal terug komen uit commerciële overwegingen en hebben we te maken met een nieuwe versie van Aspe, Witse, Baantjer of Flikken. Een dermate uitgemolken concept dat geen mens meer interesseert omdat er toch geen nieuwigheden meer in gebeuren.

Hoop doet leven, nietwaar?

14 opmerkingen:

cloedt zei

Ziet er een heel toffe serie uit. Koen De Bouw is ook een goeie acteur. Maar spijtig genoeg heb ik de eerste aflevering niet gezien, maar kan misschien nog altijd inpikken op de 2de aflevering...

Anoniem zei

Ik heb deze aflevering ook niet gezien, maar heb wel al de film gezien en ik vond het een super film en het is blijkbaar hetzelfde als aflevering 1.
Knappe acteurs ook eh, met Kevin jansens :-)

http://futuristic-roczy.blogspot.com/

Anoniem zei

Aangezien de serie op dinsdag valt, kan ik slechts enkele afleveringen volgen wegens mijn werk... Ik vind het in elk geval zeer jammer dat ik de eerste aflevering heb gemist. Het lijkt me zeer spannend!

Melanie zei

Als hevige fan van de film vermist, heb ik natuurlijk de eerste aflevering van vermist niet gemist. Het eerste verhaal was zoals al vermeld hetzelfde als de film. Het verhaal van Evi zit heel goed in elkaar!! Ook de cast is super!! Voor de vrouwen is het altijd leuk om naar die knappe gasten te kijken! :p
Ik vind je blog een super idee! Ik heb mezelf al beloofd geen aflevering te missen, dus zal ik zeker na elke aflevering mijn mening delen!
Je staat bij mijn favorieten!! Veel succes nog.
Groetjes Melanie

Anoniem zei

ik heb deze aflevering en vond hem zeer spannend! ik vind dat je hier alles zeer goed uitlegt, dus zal ik elker week opnieuw naar hier komen om mijn mening over de aflevering te zeggen. Ik vond deze aflevering over Evi zeer spannend, ik wou er geen minuut van missen, ik hoop dat de volgende aflevering ook zo spannend is. En als ik de aflevering op tv eens moet missen, kan ik hem hier lezen, dat is wel handig :D

Nick Monte zei

Ik heb aflevering nog niet gezien... Wanneer speelt ze eigenlijk? Mijn mama gaat dat wel weten denk ik want zij is er ook fan van. We hebben gisteren nog op het punt gestaan om de film te huren in video palace, maar het was de komedie hot fuzz geworden in de plaats. Volgende keer huren dan maar ;)

Groetjes Nick
http://snowboardnicker.blogspot.com

Leen Desplancke zei

De serie wordt elke dinsdagavond uitgezonden op vt4 van 21.30 tot 22.35

Anoniem zei

Ik heb de film gezien en hoop dat de serie evengoed zal zijn.. ik zal er waarschijnlijk toch moeten achter zoeken op de digibox of x dergelijks.. want tv kijken is niet echt mijn ding.. mobon.. als het zo goed is zoals de film.. heb'k het er voor over :)

wel een toffe blog btw :)

dikke kus!

Anoniem zei

Heb ik nog niet naar gekeken, maar je hoort er wel heel veel van op radio en tv en het lijkt me een heel mooie serie!

Anoniem zei

Heel leuke blog!
De eerste bespreking is wat uitgebreid, maar dit leek me nadien wel handig voor de mensen die later in de serie willen inpikken. Aan de hoeveelheid reacties te zien en je schrijfstijl kan ik zeggen dat je een heel goede blog in elkaar hebt gestoken! Proficiat met deze site. Misschien kan je nog wat andere dingetjes toevoegen, zoals een poll met stemmingen wat er de volgende keer zou kunnen gebeuren of bedenkingen bij de scènes, subtiele tekenen naar de toekomst bloot leggen enz..

groetjs x

Anoniem zei

Beste Leen

Deze blog is inderdaad zeer mooi geschreven, daar heb je toch enig wat talent voor nodig !!!
Kzal zeker eens naar deze serie moeten kijken.
Proficiat met uw werk.

Toedelz
Drewstar

Anoniem zei

mooi blogje, goed geschreven. moet toegeven dat de serie niet mijn ding is. ik kijk veel liever naar een filmpje. wie weet veranderd mijn mening wel naarmate ik hier meer lees

Anoniem zei

Ja ik mocht even in beeld komen als de dochter van Joke :-) Naar het schijnt zie je ook mijn foto op haar bureau en komt Joke haar kids van school afhalen :-) Helaas heb ik net deze aflevering gemist !

Anoniem zei

ik heb helaas nog niet de film nog niet gezien en van de serie waren het slechts ook maar stukjes maar persoonlijk vind ik het voor een belgische serie wel weer eentje om tot bij de betere te laten behoren van de top.
Zeker de cast vrij getalenteerd en professioneel.

hartelijk dank alvast voor deze site
vriendelijke groeten